Ofte stilte spørsmål for produsent
Produsent i appen
Hva koster det å bruke appen? Ingenting, det er gratis!
Det koster ingenting for en produsent eller REKO-ring administrator å bruke appen, og slik mener vi at det alltid skal være! Men selvfølgelig er appen helt avhengig av inntekter for å kunne tilby en slik løsning, og betalingsviljen ligger hos forbruker.
Foretningsmodellen er enkel:
Forbruker betaler en plattformavgift på 4% av av kjøpesummen.
Eksempel:
Kjøper en kunde en vare av produsenten som koster 100 kr, da vil kunde betale 100 kr + 4 kr i plattformavgift. 100 kr går til produsenten og 4 kr går til drift, markedsføring og videreutvikling av appen.
Plattformavgiften er det produsenten som innhenter, dvs at i eksempelet over så vil produsent motta hele beløpet på 104 kr og vil bli fakturert etterskuddsvis for totalt oppsamlede avgifter fra selskapet LocalFood AS orgnr: 913 535 782 (LocalFood).
Hvordan oppretter jeg en konto?
Åpne appen og klikk på profil-ikonet nederst til høyre.
Klikk registrer deg, eller login med Google eller Apple. Merk at du først vil bli bedt om å opprette en forbrukerkonto. Deretter kan du opprette en produsentkonto. Dette gjør vi så du enkelt skal kunne bytte mellom kontoen dine.
Følg instruksene og klikk opprett
Gå til din profil og klikk på menyen øverst til høyre
Klikk opprett produsentkonto
Følg instruksene og klikk opprett
Gratulerer! Du har nå opprettet en forbruker- og en produsentkonto. Lurer du på hvordan du bytter mellom konoene dine, se punktet lenger ned: "Hvordan bytter jeg mellom min forbruker- og produsentkonto?".
Hvordan finner jeg min produsentkonto?
Åpne appen og logg inn
Gå til din profil og klikk på navnet ditt i toppen
Eller, klikk og hold nede profilikonet
En meny dukker opp hvor du kan bytte mellom dine kontoer.
Dersom du fortsatt ikke finner din produsentprofil kan du sende en mail til support@localfood.no med informasjon om hva kontoen heter og hvilken e-post du har brukt til å logge inn, så skal vi hjelpe deg.
Hvordan bytter jeg mellom min forbruker- og produsentkonto?
Appen LocalFood er bygget slik at du først oppretter en forbrukerkonto, deretter kan du som forbruker opprette en produsentkonto. Dette er gjort slik at du veldig enkelt kan bytte mellom dine kontoer og skille mellom de og hva du skal gjøre i appen. De ulike kontotypene er forklart mer i detalj lenger ned.
Hvordan bytte mellom kontotyper:
Gå til profilen din og klikk på navnet ditt i toppen. En dialog åpnes og viser dine tilgjengelige kontoer. Klikk på kontoen du ønsker å administrere.
Eller, klikk og holde nede profilikonet ditt for å bytte konto.
De ulike kontotyper og hva de gjør:
Forbrukerkonto: Se produkter i feed, søk, finn, oppdag, følg og kjøp lokalmat fra lokale matprodusenter.
Produsentkonto: Administrer informasjon om din virksomhet, rediger og publiser produkter. I bunnmenyen finner du også et ikon for markeder. Her finner du markeder du er medlem av(klikk på pluss-ikonet for å finne tilgjengelige markeder).
REKO-ring administrator: Har tilgang til å administrere informasjon og medlemmer, opprette kommende eventer(utleveringer), administrere produkter med mer.
Jeg husker ikke mitt passord, hva gjør jeg?
Åpne appen og klikk på profilikonet nederst til høyre
Klikk logg inn
Klikk glemt passord
Fyll inn e-postenadressen du brukte til å registrere
Du mottar nå en link per e-post hvor du kan resette passordet ditt. Husk å sjekke spam-mappen din!
Jeg mottar ikke push-varsler, hva gjør jeg?
Mottar du ikke push-varslinger er det mest sannsynlig en av to grunner.
Du har ikke aktivert forespørselen om å sende deg varslinger. På grunn av nye retningslinjer til app store's får vi ikke spørre deg om du vil motta push-varslinger før du faktisk gjør en handling som bruker varslinger. For å aktivere dette kan du f.eks går til en lokalmat-produsentprofil i feeden din og klikke "Følg", da vil du få opp et spørsmål om du ønsker motta varslinger. Klikk på godta/tillat. Du vil nå motta varslinger!
Eller, du har ikke tillatt appen sende deg push-varslinger og avslått forespørselen som ble sendt. For å aktivere varslinger igjen kan du gå til systeminnstillinger på din telefon og velg varslinger. Her kan du skru av og på varslinger på dine apper. Finn LocalFood og skru varslinger på.
Hvordan oppretter jeg produkter?
Åpne appen og logg inn
Bytt til din produsentkonto
Klikk på jordbær-ikonet i bunnmenyen
Klikk pluss-ikonet nede til høyre
Du kan nå velge kategori, pristyp og legge til informasjon om ditt produkt
Jeg får ikke lastet opp bilder
Hvis du ikke får lastet opp bilder er det mest sannsynlig fordi du ikke har tillatt appen tilgang. Første gang du laster opp bilder vil du få et spørsmål fra din telefon om du vil gi tilgang til dine bilder og kamera. Svarer du her nei vil du ikke kunne laste opp bilder eller ta bilde før du har godkjent tillatelsen.
Slik gjør du:
Gå til innstillinger på din telefon
Velg Personvern og Bilder
Finn LocalFood og gi tilgang
Du kan også reinstallere appen og klikke på Last opp bilder, da vil telefonen din be om tilgang på nyt. Dersom du reinstallerer appen vil du også måtte aktivere varslinger på nytt. Dette kan du f.eks gjøre ved å finne en produsentprofil og klikke på Følg.
Estimert pris: Slik selger du produkter i løsvekt
Det er mange produsenter som selger vektvarer og ikke vet hva sluttprisen til kunden blir før varen veies opp, elle f.eks før produktet returneres fra slakteren. Derfor har vi utviklet estimert pris slik at produsenter kan selge disse produktene på en enkel og effektiv måte.
Hva er estimert pris:
Som produsent kan du publisere produkter med estimert pris. Disse produktene kan ikke med det første kjøpes, men kunde kan sende deg en bestillingsforespørsel. Det fungerer ved at kunden klikker på ditt produkt, velger ønsket antall og klikker på Send bestillingsforespørsel. Du vil så motta en ordreforespørsel på din ordreside.
Du kan nå klikke på ordren, se antallet kunden ønsker bestille og deretter kan du legge til korrekt vekt. Prisen oppdateres automatisk utifra din kilopris. Etter at du har lagt til korrekt vekt kan du sende tilbake et betalingskrav til kunden. Straks kunden har betalt vil bestillingen være gjennomført.
Slik gjør du:
Åpne appen, logg inn og bytt til produsentkontoen din
Klikk på jordbær-ikonet i bunnmenyen for å komme til dine produkter
Klikk på pluss-ikonet for å opprette et nytt produkt
Steg 1: Velg kategori
Steg 2: Velg pristype. Her velger du estimert pris.
Fyll ut informasjon om produktet og pris pr kg
Publiser produkt
Du har nå opprettet et produkt med en estimert pris. Kunder vil nå kunne klikke på produktet ditt, velge ønsket antall og sende deg en bestillingsforespørsel.
Administrer din forespørsel:
Gå til din ordreside og finn bestillingsforespørselen
Klikk på forespørselen og se hvilket antall(vekt) kunden ønsker
Vei opp produktet ditt og legg inn korrekt vekt på bestillingsforespørsel.
Send kunden et betalingskrav
Kunden vil bli varslet og kan klikke på ordren og betale
Straks kunden har betalt er bestillingen gjennomført
Hvordan får jeg følgere?
Dine følgere blir fort til dine kunder
Du er nærmere enn du tror, men ingenting er gjort over natta og det krever at du gjør en liten egeninnsats for å få salget til å rulle. Det er viktig at du ser på appen som et effektivt verktøy for å øke synligheten og salget ditt. Med tilrettelagt funksjonalitet i appen og egeninnsats kan du enkelt skape din egen, store følgermasse. Husk at dine følgere fort blir til dine kunder!
De aller fleste har en Facebook- og Instagramside. Har du følgere her, ja da har du allerede gjort mye av jobben. Det er stor sannsynlighet for at disse følgerne også vil ønske å følge deg i LocalFood appen. Følgere er opptatt av og har interesse i deg og dine produkter.
Slik gjør du:
Når du har opprettet en brukerkonto i LocalFood appen, gå til din profil og klikk på “Del” knappen. Del din profil med venner og bekjente, be dem gjerne om å dele med sine venner igjen.
Opprett en Facebook- og Instagram-post hvor du informerer dine følgere om din nye profil og produkter. Oppfordre dem til å følge deg i appen og frist med hva de kan få ut av det, eksempelvis varslinger av sesongens lokalmat og ferske kvalitetsprodukter, REKO-ring utleveringer, med mer!
Forslag til tekst: Følg vår profil, se våre produkter og kjøp lokalmat direkte fra oss i appen LocalFood!
Del også dine produkter til dine sosiale medier med informasjon om at man kan handle produktet dirkete fra deg i appen. En slik post kan du gjerne dele med jevne mellomrom for å nå ut til flere av dine Facebook og Instagram følgere.
Tips! Gjør det til en konkurranse hvor du trekker en av dine følgere i LocalFood som en heldige vinneren av en "goodie bag" med produkter. Husk å sette enkle kriterier som at de må følge deg for å delta. Det er viktig å ikke gjøre det for komplisert.
Husk også å informere dine besøkende kunder om at du er i appen og at de kan følge dere for å motta varsler om nye produkter og kjøp. Ha gjerne informasjon om din profil på disk/utsalgssted. Ønsker du en QR-kode og fin layout kan dere ta kontakt med oss og vi oppretter det for dere😉
Tips 2! Anbefal gjerne dine andre lokale matprodusenter om å bli med i appen og gjøre det samme. For hver følger de får med over er en ny potensiell kunde for deg og andre.
Hvordan får jeg vist produktet mitt med merket Nyt Norge, Spesialitet Unik Smak og Debio Økologisk?
LocalFood har et samarbeid med lokalmat.no og laget en integrasjon. Har du derfor en konto hos lokalmat.no kan du koble sammen profilen i appen med lokalmat.no profilen din. Når du har koblet sammen disse kontoene kan du dele produktene dine med Nyt Norge, Spesialitet Unik Smak og Debio Økologisk fra lokalmat.no til appen. På denne måten vil produktene dine i appen vises med respektive matmerker.
Les mer om lokalmat.no integrasjonen og hvordan du kommer i gang her.
Hvordan administrerer jeg mine bestillinger?
Når du mottar bestillinger må disse behandles. En ordre har tre ulike statuser den må igjennom før du mottar pengene.
Ny bestilling: Nye bestillinger vises her og må behandles. Ved å klikke på ordren får du opp alle detaljer og her finner du valget for å endre status på bestillingen.
Klar til levering: Bestillingen er nå ferdig pakket og klar til levering. Straks varen er utlevert endrer du status til utlevert.
Utlevert: Varen er hentet av eller levert til kunde. Dette er siste steg og det er først når varen er market som utlevert at reservert beløp trekkes fra kundens konto.
OBS! Når du endrer status på en ordre vil kunden få varsel om at bestillingen har en nye status.
Les mer om dette og hvordan du refunderer og kansellerer bestillinger her.
Hvordan legge til flere leveringsalternativer?
Når forbruker legger varene dine i handlekurven vil de kunne velge mellom leveringsalternativene du tilbyr. Disse kan du legge til under "Rediger profil".
Hente selv: Dette valget betyr at forbruker må hente produktet selv på utsalgssted. Det kan da lønne seg å ha lagt til dine åpningstider, eller spesifisere detaljer på produkt eller i din beskrivelse på din profil.
REKO-ring utlevering: Funksjonaliteten til REKO-ringene er lansert og du kan bruke REKO-ringer som leveringsalternativ. Alt du trenger å gjøre er å bli medlem av en ring (gå til markeder, søk opp REKO-ringen og klikk Bli medlem), legge ut produkter du tilbyr ved neste utlevering. Kunde kan så kjøpe dine produkter og velge REKO-ringen som leveringsalternativ.
Egendefinert: Vi vet at mange tilbyr ulike former for “levering”. Vi har derfor laget et leveringsalternativ du kan skreddersy etter dine egne behov og ønsker. Her kan du legge til din egen tittel og tekst med detaljer, du kan legge til at dette valget har en ekstra kostnad og at du krever at kunde har lagt inn sin adresse og telefonnummer på sin profil.
Her er noen eksempler på hvordan du kan bruke leveringsalternativer egendefinert👇
Selvbetjent gårdsutsalg
1. Kjøp produktene i appen. 2. hent produktet i selvbetjent butikk på adressen: Selvbetjentveien 12, 0000 Geilo.
Hjemlevering i Horten, Tønsberg og Sandefjord
50 kr i tillegg
Få varen levert på døren. Vi kjører ut varer ca. 1 gang i uken og tar kontakt for å avtale tidspunkt. Dette valget krever at du legger til din leveringsadresse og telefonnummer.
Møtes mellom Oslo og Bergen på Rv7
Vi leverer varer fast til kunder i Bergen 1 gang i uken og kan møtes langs Rv7. Vi tar kontakt for å avtale nærmere. Dette valget krever at du legger til din leveringsadresse og telefonnummer.
Bondens Marked Kongsberg
Kjøp varen i appen og hent den på neste markedsdag 26.07 mellom kl 10.00 og 16.00.
REKO-ringen X (dersom du tilbyr varer i en REKO-ringe som ikke er i appen)
Utlevering 26. juni mellom kl. 18.00 og 18.30. Adresseveien 12, 3115 Tønsberg