Ofte stilte spørsmål for produsent

Produsent i appen

Hva koster det å bruke appen? Ingenting, det er gratis!

Det koster ingenting for en produsent eller REKO-ring administrator å bruke appen, og slik mener vi at det alltid skal være! Men selvfølgelig er appen helt avhengig av inntekter for å kunne tilby en slik løsning, og betalingsviljen ligger hos forbruker.


Foretningsmodellen er enkel:
Forbruker betaler en plattformavgift på 4% av av kjøpesummen.


Eksempel:
Kjøper en kunde en vare av produsenten som koster 100 kr, da vil kunde betale 100 kr + 4 kr i plattformavgift. 100 kr går til produsenten og 4 kr går til drift, markedsføring og videreutvikling av appen. 


Plattformavgiften er det produsenten som innhenter, dvs at i eksempelet over så vil produsent motta hele beløpet på 104 kr og vil bli fakturert etterskuddsvis for totalt oppsamlede avgifter fra selskapet LocalFood AS orgnr: 913 535 782 (LocalFood). 



Hvordan oppretter jeg en konto?


Hvordan finner jeg min produsentkonto?


Dersom du fortsatt ikke finner din produsentprofil kan du sende en mail til support@localfood.no med informasjon om hva kontoen heter og hvilken e-post du har brukt til å logge inn, så skal vi hjelpe deg. 

Hvordan bytter jeg mellom min forbruker- og produsentkonto?

Appen LocalFood er bygget slik at du først oppretter en forbrukerkonto, deretter kan du som forbruker opprette en produsentkonto. Dette er gjort slik at du veldig enkelt kan bytte mellom dine kontoer og skille mellom de og hva du skal gjøre i appen. De ulike kontotypene er forklart mer i detalj lenger ned.


Hvordan bytte mellom kontotyper:


De ulike kontotyper og hva de gjør:

Jeg husker ikke mitt passord, hva gjør jeg?


Jeg mottar ikke push-varsler, hva gjør jeg?

Mottar du ikke push-varslinger er det mest sannsynlig en av to grunner.



Hvordan oppretter jeg produkter?


Jeg får ikke lastet opp bilder

Hvis du ikke får lastet opp bilder er det mest sannsynlig fordi du ikke har tillatt appen tilgang. Første gang du laster opp bilder vil du få et spørsmål fra din telefon om du vil gi tilgang til dine bilder og kamera. Svarer du her nei vil du ikke kunne laste opp bilder eller ta bilde før du har godkjent tillatelsen. 


Slik gjør du:


Du kan også reinstallere appen og klikke på Last opp bilder, da vil telefonen din be om tilgang på nyt. Dersom du reinstallerer appen vil du også måtte aktivere varslinger på nytt. Dette kan du f.eks gjøre ved å finne en produsentprofil og klikke på Følg.


Estimert pris: Slik selger du produkter i løsvekt

Det er mange produsenter som selger vektvarer og ikke vet hva sluttprisen til kunden blir før varen veies opp, elle f.eks før produktet returneres fra slakteren. Derfor har vi utviklet estimert pris slik at produsenter kan selge disse produktene på en enkel og effektiv måte. 


Hva er estimert pris:

Som produsent kan du publisere produkter med estimert pris. Disse produktene kan ikke med det første kjøpes, men kunde kan sende deg en bestillingsforespørsel. Det fungerer ved at kunden klikker på ditt produkt, velger ønsket antall og klikker på Send bestillingsforespørsel. Du vil så motta en ordreforespørsel på din ordreside.

Du kan nå klikke på ordren, se antallet kunden ønsker bestille og deretter kan du legge til korrekt vekt. Prisen oppdateres automatisk utifra din kilopris. Etter at du har lagt til korrekt vekt kan du sende tilbake et betalingskrav til kunden. Straks kunden har betalt vil bestillingen være gjennomført. 


Slik gjør du:


Du har nå opprettet et produkt med en estimert pris. Kunder vil nå kunne klikke på produktet ditt, velge ønsket antall og sende deg en bestillingsforespørsel.


Administrer din forespørsel:


Hvordan får jeg følgere?

Dine følgere blir fort til dine kunder

Du er nærmere enn du tror, men ingenting er gjort over natta og det krever at du gjør en liten egeninnsats for å få salget til å rulle. Det er viktig at du ser på appen som et effektivt verktøy for å øke synligheten og salget ditt. Med tilrettelagt funksjonalitet i appen og egeninnsats kan du enkelt skape din egen, store følgermasse. Husk at dine følgere fort blir til dine kunder!


De aller fleste har en Facebook- og Instagramside. Har du følgere her, ja da har du allerede gjort mye av jobben. Det er stor sannsynlighet for at disse følgerne også vil ønske å følge deg i LocalFood appen. Følgere er opptatt av og har interesse i deg og dine produkter. 


Slik gjør du:

Når du har opprettet en brukerkonto i LocalFood appen, gå til din profil og klikk på “Del” knappen. Del din profil med venner og bekjente, be dem gjerne om å dele med sine venner igjen.

Opprett en Facebook- og Instagram-post hvor du informerer dine følgere om din nye profil og produkter. Oppfordre dem til å følge deg i appen og frist med hva de kan få ut av det, eksempelvis varslinger av sesongens lokalmat og ferske kvalitetsprodukter, REKO-ring utleveringer, med mer!


Forslag til tekst: Følg vår profil, se våre produkter og kjøp lokalmat direkte fra oss i appen LocalFood!  


Del også dine produkter til dine sosiale medier med informasjon om at man kan handle produktet dirkete fra deg i appen. En slik post kan du gjerne dele med jevne mellomrom for å nå ut til flere av dine Facebook og Instagram følgere. 


Tips! Gjør det til en konkurranse hvor du trekker en av dine følgere i LocalFood som en heldige vinneren av en "goodie bag" med produkter. Husk å sette enkle kriterier som at de må følge deg for å delta. Det er viktig å ikke gjøre det for komplisert.


Husk også å informere dine besøkende kunder om at du er i appen og at de kan følge dere for å motta varsler om nye produkter og kjøp. Ha gjerne informasjon om din profil på disk/utsalgssted. Ønsker du en QR-kode og fin layout kan dere ta kontakt med oss og vi oppretter det for dere😉


Tips 2! Anbefal gjerne dine andre lokale matprodusenter om å bli med i appen og gjøre det samme. For hver følger de får med over er en ny potensiell kunde for deg og andre.


Hvordan får jeg vist produktet mitt med merket Nyt Norge, Spesialitet Unik Smak og Debio Økologisk?

LocalFood har et samarbeid med lokalmat.no og laget en integrasjon. Har du derfor en konto hos lokalmat.no kan du koble sammen profilen i appen med lokalmat.no profilen din. Når du har koblet sammen disse kontoene kan du dele produktene dine med Nyt Norge, Spesialitet Unik Smak og Debio Økologisk fra lokalmat.no til appen. På denne måten vil produktene dine i appen vises med respektive matmerker. 


Les mer om lokalmat.no integrasjonen og hvordan du kommer i gang her. 


Hvordan administrerer jeg mine bestillinger?

Når du mottar bestillinger må disse behandles. En ordre har tre ulike statuser den må igjennom før du mottar pengene.



OBS! Når du endrer status på en ordre vil kunden få varsel om at bestillingen har en nye status.


Les mer om dette og hvordan du refunderer og kansellerer bestillinger her.


Hvordan legge til flere leveringsalternativer?

Når forbruker legger varene dine i handlekurven vil de kunne velge mellom leveringsalternativene du tilbyr. Disse kan du legge til under "Rediger profil".



Her er noen eksempler på hvordan du kan bruke leveringsalternativer egendefinert👇


1. Kjøp produktene i appen. 2. hent produktet i selvbetjent butikk på adressen: Selvbetjentveien 12, 0000 Geilo.


50 kr i tillegg

Få varen levert på døren. Vi kjører ut varer ca. 1 gang i uken og tar kontakt for å avtale tidspunkt. Dette valget krever at du legger til din leveringsadresse og telefonnummer.


Vi leverer varer fast til kunder i Bergen 1 gang i uken og kan møtes langs Rv7. Vi tar kontakt for å avtale nærmere. Dette valget krever at du legger til din leveringsadresse og telefonnummer. 


Kjøp varen i appen og hent den på neste markedsdag 26.07 mellom kl 10.00 og 16.00.