Ofte stilte spørsmål om REKO
Min REKO-ring
Jeg er administrator og vil ha vår REKO-ring i appen
Ta kontakt med oss på post@localfood.no for å få tildelt informasjon og din REKO-ring.
Ønsker du teste ut løsningen først, ta kontakt for en gjennomgang✌️
Jeg finner ikke min REKO-ring i appen
I appen er det kun utvalgte REKO-ringer i dialog med oss som er lagt til. Savner du din lokale REKO-ring oppfordrer vi deg til å ta kontakt med din REKO-ring administrator og ber de ta kontakt med oss😊
Hvilke REKO-ringer er i appen?
Du får oversikt over alle tilgjengelige REKO-ringer i appen ved å åpne appen, klikk på knappen REKO i toppen av produkt-feeden under Snarveier. Når du klikker på REKO-knappen kommer du til REKO-ring siden hvor du finner alle tilgjengelige REKO-ringer i appen.
Er du logget inn som produsent kan du klikke på markeder knappen helt til venstre i bunnmenyen. Her finner du alle tilgjengelige markeder du kan bli medlem av.
Fremover vil flere og flere REKO-ringer dukke opp, så følg med👀
Hvordan kjøpe eller selge via REKO-ringen
For forbruker
- Finn din REKO-ring
Åpne appen som forbruker og klikk på ikonet nederst til venstre for å gå til område ditt. I toppen av denne siden finner du Snarveier. Klikk her på knappen REKO.
Du er nå kommet inn på siden hvor du vil finne alle tilgjengelige lokalmatmarkeder. Her vil alle REKO-ringene som er lagt til vises (flere og flere REKO-ringer blir lagt til fortløpende). Husk å følge ringene du er interessert i🔔
Finn din REKO-ring og klikk deg inn på profilen. På profilen til REKO-ringen vil du se neste utlevering og produkter som er tilgjengelig for utlevering.
Husk å følge REKO-ring så du får varsler om nye utleveringer. I tillegg vil du finne REKO-ringen under Snarveier og enkelt finne tilbake til den når du følger.
2. Kjøpe produkter i en REKO-ring
Gå til REKO-ring du vil handle fra. På profilen til REKO-ringen vil du se neste utlevering og produkter som er tilgjengelig for utlevering.
Klikk på produktet du er interessert i å kjøpe og legg det i handlekurven. Når du har lagt all produktene du vil kjøpe i handlekurven velger du leveringsalternativet REKO-ring utlevering.
Klikk "Betal med Vipps", og husk å hente dine produkter på utleveringen😊
Merk! Kjøper du produkter fra forskjellige produsenter vil du ha en handlekurv per produsent. Dette fordi du betaler direkte til hver enkelt produsent.
Husk å følge REKO-ring så du får varsler om nye utleveringer. I tillegg vil du finne REKO-ringen under Snarveier og enkelt finne tilbake til den når du følger.
3. Din bestilling
Bestillingen du har gjennomført finner du på siden med oversikt over alle dine bestillinger.
Klikk på bestillingen for å se detaljer om hva du har kjøpt, hvilken produsent, status og når utleveringen finner sted. Bestillingen din har en ordre ID og kan benyttes som referanse ved henting av dine varer.
Varslinger: Du vil få et varsel når din bestilling endrer status. Produsenten vil merke bestillingen med "Klar til levering" og etter utlevering "Utlevert". Husk derfor å tillat appen om å sende deg varslinger.
Merk: Produsenten har mulighet til å kansellere og refundere bestillingen din. Dersom det vil skje vil du bli varslet og får en melding på ordren om hvorfor.
4. Hent bestillingen din på REKO-ring utlevering
Husk å hente din bestilling på utleveringen😊 Detaljer om utlevering finner du på din bestilling og bestillingen din har en ordre ID for referanse til produsenten.
Etter at du har mottatt dine varer vil produsenten markere ordren som utlevert. Dette får du et varsel om.
Husk å følge REKO-ring så du blir varslet om neste utleveringer!
For produsent
- Finn din REKO-ring og bli medlem
Åpne appen og husk å bytt til din produsentkonto.
I bunnmenyen helt til venstre finner du siden med markeder du er medlem av. Klikk på søk for å finne tilgjengelige markeder. Her finner du REKO-ringene. (Savner du din lokale REKO-ring, be administrator ta kontakt med oss slik at vi kan få lagt inn REKO-ringen deres.)
Klikk på REKO-ringen du ønsker å bli medlem av og send en forespørsel. Administrator av ringen vil administrere din forespørsel og du vil bli varslet når du er blitt godkjent, eller avvist.
Etter at du har blitt godkjent som medlem vises REKO-ringen på siden med markeder du er medlem av (knappen helt til venstre i bunnmenyen).
2. Publiser produkter til neste utlevering
Opprett produkter: Før du kan legge til produkter i en REKO-ring utlevering må du først ha opprettet produktet på din profil. Det gjør du ved å klikke på jordbær-ikonet og pluss ikonet. Når du har opprettet alle dine produkter kan du legge de til i en REKO-ring utlevering slik:
Gå til dine markeder (knappen helt til venstre i bunnmenyen).
Finn REKO-ringen du er medlem av og som du vil legge produkter til i.
Velg det event som er tilgjengelig. Merk: Du kan ikke legge til produkter i et pågående eventer.
Velg produktene du vil tilbyr i denne utleveringen.
3. Hva er et event og hvordan fungerer det?
En REKO-ring profil styres av en administrator og denne personen administrerer medlemmer, setter opp regler med frist for å legge til produkter og setter opp kjøpsfrist for forbruker, og tilgjengeliggjør eventer (en REKO-ring utlevering er i appen et "event").
Administrator planlegger og publiserer eventer og et event har ulike statuser:
Pågående event: Et event som er tilgjengelig der hvor forbruker kan kjøpe varer. Et aktivt event kan ikke endres og derfor kan ikke en produsent legge til eller ta bort produkter i et pågående event.
Neste event: Er et event som er planlagt og er det neste eventet som blir tilgjengelig for forbruker. Her kan produsenter legge til produktene de tilbyr til utleveringen. Produkter må legges til før fristen går ut (bestemt av administrator), som regel dagen før eventet blir tilgjengelig for forbruker. Administrator kan godkjenne og avvise produkter lagt til i eventet.
Gjennomgang: Etter first for å legge til produkter og før event blir tilgjengelig for forbruker vil administrator se over at alt er OK før publisering.
Når et event er publisert vil alle som følger REKO-ringen få varsel om at ny utlevering er tilgjengelig. Du kan deretter motta bestillinger fra forbruker.
Når du mottar en bestilling vil du få et varsel og en ny ordre på din side "Mine ordre". Ordren inneholder all informasjon om bestillingen og levering. Ordren inkluderer en ordre ID og navn på kunde slik at det skal være enkelt å utlevere produktet under utleveringen.
4. Motta bestillinger fra kunder
Når du mottar en bestilling vil du få et varsel og en ny ordre på din side "Mine ordre". Ordren inneholder all informasjon om bestillingen og levering. Ordren inkluderer en ordre ID og navn på kunde slik at det skal være enkelt å utlevere produktet under utleveringen.
Når du mottar bestillinger må disse behandles. En ordre har tre ulike statuser den må igjennom før du mottar pengene.
Ny bestilling: Nye bestillinger vises her og må behandles. Ved å klikke på ordren får du opp alle detaljer og her finner du valget for å endre status på bestillingen.
Klar til levering: Bestillingen er nå ferdig pakket og klar til levering. Straks varen er utlevert endrer du status til utlevert.
Utlevert: Varen er hentet av eller levert til kunde. Dette er siste steg og det er først når varen er market som utlevert at reservert beløp trekkes fra kundens konto.
OBS! Når du endrer status på en ordre vil kunden få varsel om bestillingen har en nye status.
Visste du at du kan refundere og kansellere en bestilling?
På siden med mer informasjon om Vipps vil du finne utfyllende informasjon om hvordan du kansellerer en ordre og hvordan du refunderer hele eller deler av beløpet til en kunde. Les mer her.
Tips! Inviter dine følgere fra Facebook og Instagram
De aller fleste produsenter har en Facebook- og en Instagram-side med følgere. Vi anbefaler alle produsenter å gjøre en innsats i å få de til å følge deg i lokalmat-appen også. Mange er svært opptatt av dine produkter, så hvorfor ikke oppfordre de til å følge deg der hvor dine produkter er tilgjengelig? Og dette kan gjøres på flere måter:
Del din profil til Facebook og Instagram
Del dine produkter til Facebook og Instagram
Del REKO-ringen du er medlem av til Facebook og Instagram
Del REKO-ring utleveringen du deltar i til Facebook og Instagram
Få gjerne venner og fornøyde kunder til å dele også, og tagger du oss deler vi gladelig med våre følgere igjen😊 Facebook: @lokalmatappen Instagram: @lokalmatapp
Følgere av din profil vil motta varslinger når du publiserer nye produkter, status på sine bestillinger og når du tilgjengeliggjør produkter i en ny REKO-ring utlevering.
For administrator
- Få tilgang til REKO-ringen
Laste ned appen og lage deg en brukerkonto. Deretter kan du sende en e-post til aleks@localfood.no med REKO-ringens navn og e-posten du brukte til å opprette brukerkonto i appen. Dette gjøres slik at du enkelt skal kunne bytte mellom dine ulike kontotyper uten å måtte logge ut (f.eks bytte mellom forbruker, produsent og administrator).
Etter dialog med Aleksander vil du få tildelt din REKO-ring profil som administrator via invitasjon per e-post. Husk å sjekke din spam-mappe etter at den er blitt sendt.
Link til nedlasting av appen finner du her:
Klikk her for App Store
Klikk her for Google Play
2. Bli kjent med REKO-ring profilen din
Åpne appen og bytt til din REKO-ring konto (bytt konto ved å gå til din profil og klikk på navnet ditt i toppen, eller holde nede profilikonet i menyen din).
Du er nå inne som administrator av din REKO-ring og alle dine valgmuligheter nå omhandler REKO-ringen.
Menyen forklart fra høyre:
Profilikon
Dette er REKO-ring profilen din. Når du har opprettet et event(en utlevering) som er tilgjengelig for forbruker vises den her på profilen.
Innstillinger
Dette er siden for innstillinger og valg for din REKO-ring. Her kan du legge til dine vilkår for medlemmer, bestemme siste frist for produsent å legge til produkter og siste frist for kunder å kjøpe varer før levering, i tillegg til kontaktinformasjon. Mer om dette under punkt 3. Legg til vilkår og velg regler.
Eventer
Dette er siden hvor du oppretter eventer. Et event er en utlevering. Mer om dette under punktene om Eventer.
Medlemmer
Dette er siden hvor du administrerer dine medlemmer. Produsenter ber om å bli medlem av din REKO-ring og du vil her kunne godkjenne de, eller avvsie dem.
3. Legg til vilkår og velg regler
Gå til siden for REKO-ring innstillinger for å sette opp dine vilkår, regler og kontaktinformasjon:
Vilkår
Når en produsent ber om å bli medlem av REKO-ringen vil først en dialog åpnes. Her vil informasjon du har lagt til under vilkår om REKO-ringen vises.
Her kan du skrive litt om REKO-ringen, hva ringen er opptatt av og hvordan den drives. For eksempel hvilke krav dere stiller til produsenten. Eks fra en REKO-ring: Her i REKO-ringen X er vi opptatt av Y. Når du søker om å bli medlem vil vi ta kontakt med deg via e-post med et utfyllingsskjema du må svare på. Vi vil på bakgrunn av din besvarelse avgjøre om du blir godkjent.
Når produsenten klikker på Send medlemsforespørsel samtykker produsenten til informasjon og retningslinjer du har lagt til her.
Regler for eventer
For å skape god flyt og dynamikk i ringen må det settes opp noen enkle regler for tid.
Du må bestemme når produsenten senest må ha lagt til sine produkter, slik at du kan se over alt innholdet før eventet blir publisert og åpent for kjøp.
Du må i tillegg bestemme når er siste frist for en forbruker til å handle produkter før selve utleveringen finner sted. F.eks 12 timer før, slik at produsenten rekker å pakke varen som er bestilt.
Kontaktinformasjon
Du kan legge til kontaktinformasjon dersom noen ønsker å komme i kontakt med deg for spørsmål om ringen. Navn og e-postadresse.
4. Godkjenn og administrer medlemmer
Gå til din side for å administrere medlemmer.
På denne siden finne du alle medlemmer av REKO-ringen og dine medlemsforespørsler. Når en produsent ber om å bli medlem vil du motta ett varsel og kan administrere forespørselen.
Klikke på forespørselen og du vil få informasjon om hvem produsenten er (navn, kontaktinfo, m.m.) og kan enten godkjenne eller avvise forespørselen.
Dersom du avviser forespørselen vil produsenten flyttes til listen over avviste medlemsforespørsler slik at de ikke kan send deg ny forespørsel. Du kan selvsagt godkjenne avviste produsenter ved å klkke på de og velge godkjenn.
Merk at produsenten vil få varsel om at de har blitt godkjent, eller avvist.
5. Opprett en utlevering (event)
Gå til siden for eventer (kalenderikon) og klikk på pluss-knappen nederst til høyre. Fyll ut informasjonen for din utleveringen og opprett. Under følger en forklaring:
Lag nytt event
Tittel: Her fyller du inn en passende tittel for din utlevering. Mange REKO-ringer har forskjellige krav til informasjon. Bl.a finnes det REKO-ringer som har teamautlevering: F.eks Økologisk uke, eller REKO-ringen Hallingdal som har behov for å si hvor utleveringen finner sted. F.eks: Utlevering på Geilo.
Beskrivelse: Her kan du legge til en beskrivelse. F.eks hvordan kunden finner dere.
Velg adresse: Velg adresse der utleveringen finner sted.
Utleveringsdato: Dato for når utleveringen er.
Klokkeslett start: Når starter utleveringen.
klokkeslett slutt: Når slutter utleveringen.
Publiser eventet: Her bestemmer du hvor mange dager eventet skal være tilgjengelig for kjøp FØR utlevering dato. Her velger du mellom 2-14 dager. Eks. Utlevering finner sted lørdag 26. juli og du velger at eventet skal publiseres 6 dager før. Da vil eventet publiseres og bli tilgjengelig for kunder mandag 21. juni.
Klokkeslett for publisering: Her velger du klokkeslettet eventet skal publiseres. F.eks mandag 21. juni kl 09.00. Dette er da tiden alle som følger REKO-ringen får varsel om at en ny utlevering er tilgjengelig.
Merk! Det er smart at du har bestemt regler for dine eventer under instillinger på forhånd. Dine regler bestemmer når produsentene får tilgang til neste utlevering før publisering, slik at de kan legge til sine produkter. I tillegg er det fint at du har bestemt når siste frist for kjøp av produkter før utlevering skal være. F.eks 12 timer før utlevering.
Du finner også mer informasjon om de ulike eventfasene under: Lær om de ulike eventfasene.
Lær om de ulike eventfasene
Som administrator kan du publisere eventer, altså utleveringer. Under får du en forklaring på hva de forskjellige fasene av et event er og hva de gjør:
Eventfaser:
Pågående event: Et event som er tilgjengelig der hvor forbruker kan kjøpe varer. Et aktivt event kan ikke endres og derfor kan ikke en produsent legge til eller ta bort produkter i et pågående event.
Neste event: Er et event som er planlagt og er det neste eventet som blir tilgjengelig for forbruker. Her kan produsenter legge til produktene de tilbyr til utleveringen. Produkter må legges til før fristen går ut, som regel dagen før eventet blir tilgjengelig for forbruker. Som administrator kan du godkjenne og avvise produkter lagt til i dette eventet.
Gjennomgang: Etter first for å legge til produkter og før event blir tilgjengelig for forbruker vil du som administrator ha mulighet til å se over og at alt er OK før publisering.
Utgått event: Når et event er gjennomført vil det automatisk arkiveres og flyttes til siden med dine utgåtte event. Du trenger derfor ikke foreta deg noe etter et event. Dine utgåtte eventer finner du via knappen Utgått event nederst på event-siden din.
Som administrator kan du opprette så mange eventer som du ønsker for å planlegge frem i tid. En oversikt over dine kommende eventer finner du på siden: Dine planlagte eventer.
Varslinger:
Både du som administrator, dine medlemmer og dine følgere blir varslet når eventer blir tilgjengelig. Dvs, når eventet er klart for at produsentene kan legge til sine produkter og når forbruker kan begynne å handle fra eventet.
Tips! Ønsker du vite litt om hvordan funksjonaliteten for en produsent fungerer, f.eks hvordan de legger til produkter i et event du har publisert, da finner du informasjon om dette under overskriften For produsent lenger opp på denne siden👆
Hvordan finner jeg et event som er utgått?
Gå til siden for eventer og klikk på knappen Utgått event. Her finner du en liste over dine tidligere eventer.
På sikt ønsker vi legge til rette for at du skal kunne klikke på dine utgåtte eventer for å se historikken og statistikk.
Administrer produkter i event
I perioden fra du oppretter et event og til det publiseres kan du administrere produktene som legges til. For å administrere produkter, altså godkjenne og avvise de, kan du klikke på eventet og velge administrer produkter.
På denne siden kan du swipe til høyre og venstre for å godkjenne, eller avvise. Merk at alle produkter som legges til er forhåndsgodkjent.