Ofte stilte spørsmål om Vipps
Vipps i appen
Hvordan sette opp min Vipps bedriftskonto på min profil
For at forbruker skal kunne kjøpe dine produkter med Vipps må du sette opp din Vipps bedriftskonto med din profil. Har du ikke Vipps kan du opprette konto på portal.vipps.no/register og lese mer under punktet Søk om å bli kunde av Vipps.
Del 1/2: Fremgangsmåte
Logg inn på portal.vipps.no
Velg fra menyen Bestill flere Vipps-produkter
Velg Betaling på nett og klikk Finn din løsning
Velg Integrert betaling
Fyll ut skjema
UNder punkt 3/3
Hvor skal dere selge produkter eller tjenestene deres? Velg I vår egen app
Hva heter appen deres? LocalFood
Hvem skal implementere løsningen? Jeg skal bruke en offisiel partner, og velg fra listen
Implementerings-leverandør: Velg LocalFood
Prispakke: Pris 1
Huk av på vilkår og klikk Bestill løsning
Sørg for at det er en person med signaturrett for selskapet som signerer med Bank ID.
Vipps vil deretter behandle søknaden og du vil få tilsendt en e-post når søknaden er godkjent. På e-posten vil du bli tildelt et MSN-nummer (Merchant Serial Number). Dette nummeret brukes for å koble til Vipps til din LocalFood profil.
Se forøvrig Vipps sine egne vilkår for bruk.
Del 2/2: Når du har mottatt bekreftelse fra Vipps med ditt MSN-nummer
Åpne appen og gå til din produsent profil (hold nede profilikonet for å bytte mellom dine kontoer)
Klikk på knappen Innstillinger og velg Koble til Vipps
Legg inn ditt organisasjonsnummer og lagre
Gratulerer, du har nå koblet til din Vipps!🎉
Forbruker vil nå kunne kjøpe varer fra deg og du vil få betalt direkte til din Vipps. Sørg for at du til enhver tid har korrekt pris og antall på dine varer. Du er selv ansvarlig for varene du selger. Les mer om retningslinjer for salg i appen her: Salgsvilkår og betingelser
Merk følgende!
Når du mottar en bestilling må du administrere den. Dvs at når du mottar en bestilling vil ordren være merket som “Ny bestilling”, åpne ordren for å endre status til “Klar for utlevering” når varen er pakket og klar for utlevering. Når varen er utlevert må du åpne ordren på ny og endre status til “Utlevert”. Når din ordre er markert som utlevert vil handelen være gjennomført og du vil motta betaling fra Vipps. Vær obs på at kunden vil få beskjed når du endrer status på bestillingen.
Forbruker betaler en plattformavgift på 4% av av kjøpesummen. Plattformavgiften er det du som produsent som innhenter og du vil bli fakturert etterskuddsvis for totalt oppsamlede avgifter fra selskapet Nova Manus AS orgnr: 913 535 782 (LocalFood).
Søk om å bli kunde av Vipps
Ønsker du å få betalt for dine varer gjennom appen, men har ikke Vipps? Da må du gå til portal.vipps.no/register og søke om å bli bedriftskunde. Under søknadsprosessen må du i tillegg velge:
Del 1/2: Fremgangsmåte
Logg inn på portal.vipps.no
Velg fra menyen Bestill Vipps-produkter
Velg Betaling på nett og klikk Finn din løsning
Velg Integrert betaling
Fyll ut skjema
UNder punkt 3/3
Hvor skal dere selge produkter eller tjenestene deres? Velg I vår egen app
Hva heter appen deres? LocalFood
Hvem skal implementere løsningen? Jeg skal bruke en offisiel partner, og velg fra listen
Implementerings-leverandør: Velg LocalFood
Prispakke: Pris 1
Huk av på vilkår og klikk Bestill løsning
Sørg for at det er en person med signaturrett for selskapet som signerer med Bank ID.
Vipps vil deretter behandle søknaden og du vil få tilsendt en e-post når søknaden er godkjent. På e-posten vil du bli tildelt et MSN-nummer (Merchant Serial Number). Dette nummeret brukes for å koble til Vipps til din LocalFood profil.
Se forøvrig Vipps sine egne vilkår for bruk.
Del 2/2: Når du har mottatt bekreftelse fra Vipps med ditt MSN-nummer
Åpne appen og gå til din produsent profil (hold nede profilikonet for å bytte mellom dine kontoer)
Klikk på knappen Innstillinger og velg Koble til Vipps
Legg inn ditt organisasjonsnummer og lagre
Gratulerer, du har nå koblet til din Vipps!🎉
Forbruker vil nå kunne kjøpe varer fra deg og du vil få betalt direkte til din Vipps. Sørg for at du til enhver tid har korrekt pris og antall på dine varer. Du er selv ansvarlig for varene du selger. Les mer om retningslinjer for salg i appen her: Salgsvilkår og betingelser
Merk følgende!
Når du mottar en bestilling må du administrere den. Dvs at når du mottar en bestilling vil ordren være merket som “Ny bestilling”, åpne ordren for å endre status til “Klar for utlevering” når varen er pakket og klar for utlevering. Når varen er utlevert må du åpne ordren på ny og endre status til “Utlevert”. Når din ordre er markert som utlevert vil handelen være gjennomført og du vil motta betaling fra Vipps. Vær obs på at kunden vil få beskjed når du endrer status på bestillingen.
Forbruker betaler en plattformavgift på 4% av av kjøpesummen. Plattformavgiften er det du som produsent som innhenter og du vil bli fakturert etterskuddsvis for totalt oppsamlede avgifter fra selskapet Nova Manus AS orgnr: 913 535 782 (LocalFood).
Hvordan refunderer jeg hele eller deler av en orde?
Gå til oversikt over alle dine bestillinger
Fin ordren du ønsker å refundere hele eller deler av
Nederst på ordren klikk på Refunder
Taste inn beløpet du ønsker å refundere og legg til en beskrivelse av refusjonen
Bekreft refusjonen. Merk at dette ikke kan angres. Når ordren er refundert vil detaljene lagres på ordren. Kunden vil få beskjed om at ordren har blitt refundert.
Tips fra Lygre Livsgard! Refusjon kan også brukes til flere ting, f.eks dersom du tar pant på emballasjen produktet leveres i.
Hvordan kan jeg kansellere en ordre?
Gå til oversikt over alle dine bestillinger
Fin ordren du ønsker å kansellere/avbryte
Nederst på ordren klikk på Avbryt ordre
Legg til en beskrivelse av av hvorfor ordren kanselleres
Bekreft kansellering. Merk at dette ikke kan angres. Når ordren er kansellert vil detaljer lagres på ordren. Kunden vil få beskjed om at ordren er kansellert.
Hva vil det si å være en Vipps-partner?
Som Vipps-partner får man mulighet til å bygge betalingsløsningen Vipps inn i eget system. Det har vi nå gjort! Som produsent kan du koble til din egen Vipps-bedriftskonto i appen slik at kunden kan betale for varer direkte til din Vipps.
Bli kjent med ditt ordresystem i appen
Når du mottar bestillinger må disse behandles. En ordre har tre ulike statuser den må igjennom før du mottar pengene.
Ny bestilling: Nye bestillinger vises her og må behandles. Ved å klikke på ordren får du opp alle detaljer og her finner du valget for å endre status på bestillingen.
Klar til levering: Bestillingen er nå ferdig pakket og klar til levering. Straks varen er utlevert endrer du status til utlevert.
Utlevert: Varen er hentet av eller levert til kunde. Dette er siste steg og det er først når varen er market som utlevert at reservert beløp trekkes fra kundens konto.
OBS! Når du endrer status på en ordre vil kunden få varsel om at bestillingen har en nye status.
Relaterte funksjoner
Varsel om at forbruker vil kjøpe produktet ditt
Dersom du ikke har koblet til din Vipps har forbruker nå mulighet til å sende deg et engangs varsel om at de er interessert i å kjøpe produktet ditt.
Tre typer leveringsalternativer du kan tilby
Når forbruker legger varene dine i handlekurven vil de kunne velge mellom leveringsalternativene du tilbyr.
Hente selv: Dette valget betyr at forbruker må hente produktet selv på utsalgssted. Det kan da lønne seg å ha lagt til dine åpningstider, eller spesifisere detaljer på produkt eller i din beskrivelse på din profil.
REKO-ring utlevering: Funksjonaliteten til REKO-ringene er lansert og du kan bruke REKO-ringer som leveringsalternativ. Alt du trenger å gjøre er å bli medlem av en ring, legge ut produkter du tilbyr ved neste utlevering. Kunde kan så kjøpe dine produkter og velge REKO-ringen som leveringsalternativ.
Egendefinert: Vi vet at mange tilbyr ulike former for “levering”. Vi har derfor laget et leveringsalternativ du kan skreddersy etter dine egne behov og ønsker. Her kan du legge til din egen tittel og tekst med detaljer, du kan legge til at dette valget har en ekstra kostnad og at du krever at kunde har lagt inn sin adresse og telefonnummer på sin profil.
Her er noen eksempler på hvordan du kan bruke leveringsalternativer egendefinert👇
Selvbetjent gårdsutsalg
1. Kjøp produktene i appen. 2. hent produktet i selvbetjent butikk på adressen: Selvbetjentveien 12, 0000 Geilo.
Hjemlevering i Horten, Tønsberg og Sandefjord
50 kr i tillegg
Få varen levert på døren. Vi kjører ut varer ca. 1 gang i uken og tar kontakt for å avtale tidspunkt. Dette valget krever at du legger til din leveringsadresse og telefonnummer.
Møtes mellom Oslo og Bergen på Rv7
Vi leverer varer fast til kunder i Bergen 1 gang i uken og kan møtes langs Rv7. Vi tar kontakt for å avtale nærmere. Dette valget krever at du legger til din leveringsadresse og telefonnummer.
Bondens Marked Kongsberg
Kjøp varen i appen og hent den på neste markedsdag 26.07 mellom kl 10.00 og 16.00.
REKO-ringen X (dersom du tilbyr varer i en REKO-ringe som ikke er i appen)
Utlevering 26. juni mellom kl. 18.00 og 18.30. Adresseveien 12, 3115 Tønsberg