Slik blir du mer tilgjengelig for dine kunder!

Ikke glem å møte kundens forventning

Det er fort gjort i en travel hverdag å glemme hva kundene vil ha. Skal du selge mer må du tilrettelegge for de potensielle kundene. Vi lever i en digital verden hvor alle har det travelt og er opptatt med sitt. Skal du fange oppmerksomheten i sosiale medier har du i underkant av to sekunder på deg! Det er derfor svært krevende å fange oppmerksomhet og i tillegg få dem til å handle. Ha kunden i fokus slik at du møter deres ønsker og behov! Også lokalmatprodusenter må passe inn i kundens handlemønster, forbrukerne er selektive. 


Hva sier kundene?

Forleden hadde vi en god prat med ulike potensielle lokalmatkunder. Alle var forente; skal de handle lokalmat må det bli mer tilgjengelig og lettere å få tak i. Hvis kunden bor og jobber i byen og har alt i sin umiddelbar nærhet, drar de dessverre ikke ut av byen for å handle lokalmat. Dette er det geniale med REKO-ringen. De samler produsentene på et sted og varene selges i en kanal hvor kunden allerede befinner seg. Dessverre er denne oppfattelsen betydelige endret de siste årene; det frister få å handle via Facebook av flere grunner.


Artikkel fortsetter under bilde👇

Visste du at appen har et egendefinert leveringsalternativ?

Alle ønsker å handle lokalmat, men de færreste gjør det. Skal du lykkes må du tilrettelegge for det. 

Via appen kan du tilby å selge dine varer der kunden er. For eksempel ved at du én til to ganger i uken tilbyr deg å kjøre inn til byen for å levere ut dine varer. Kunden kan forhåndsbestille produktene og velge leveringsalternativet du foreslår; “Henting på tovet i byen”. 


I appen finner du et egendefinert leveringsalternativ som kan brukes slik det passer deg. Bruk det til din fordel! En produsent i Nord-Norge benytter seg av dette alternativet og har startet med hjemlevering til kundene en gang i uken.


Kundene må også få vite om tilbudet ditt!

Du må markedsføre at du har gjort det enkelt å handle mat fra deg. Å markedsføre tilbudene dine er enkelt og gratis! Det eneste du trenger å gjøre er å legge ut et innlegg med informasjon på Facebook og Instagram. Deretter deler du innlegget på din Facebook- og Instagram-Story. Dette kan du gjøre med jevne mellomrom. F.eks kan du legge ut en story av ditt innlegg annenhver dag. Oppfordre dine venner og familie til å dele videre til sine følgere i sosiale medier, på den måten kan du nå ut til mange og flere blir oppmerksomme på din tilstedeværelse og utvalg. 


Pris er også viktig! Nordmenn kjører Porsche til butikken og handler billigmat. Franskmenn sykler til delikatessen og handler dyr mat. Vi nordmenn elsker et godt tilbud, tenk derfor på om du kan skape et tilbud som kunden vil ha. 3 for 2? Kjøp i dag og få 30% på din neste bestilling. Det er ikke sikkert at kunden er i kjøpsmodus når de ser innlegget ditt, derfor skal du dele det med jevne mellomrom. En dag kommer den dagen hvor kunden er i modus for å handle mat fra deg. Kan du friste med fine bilder, fakta om maten og kanskje en oppskrift eller to, så er dette gode grep for å skape mer oppmerksomhet. 

For husk, du har maks to sekunder på deg!  


Gjør det enkelt for kunden

I LocalFood ønsker vi at du skal lykkes og det er derfor Truls reiser rundt på gårdsbesøk for å lage oppskrifter, ta bilder og dele kunnskap. I tillegg samarbeider vi med REKO-ringer og setter i sammen lokalmatkasser med tilhørende oppskrifter. Disse kan kjøpes og hentes på utlevering. På denne måten blir det enklere og mer spennende å handle lokalmat. Som nevnt, vi lever i en travel hverdag. Kunden har kanskje ikke tid til å finne ut av hva de skal spise og vet kanskje heller ikke hvordan man tilbereder maten du selger. Gi kunden denne muligheten og sett gjerne sammen kasser med mat. F.eks en grønnsakskasse, en frokostkasse, middagskasse eller en kasse fylt med masse spennende kjøtt? Samarbeid med nabogården!

 

Sammen står dere sterkere og sammen når dere ut til flere potensielle kunder. 

Det finnes ingen grenser for hva du kan gjøre, men husk å ha kunden i fokus når du gjør det!