Slik kommer du i gang med din REKO-ring som produsent
Hei og så kjekt å se deg her!👋
Under følger en detaljert guide slik at du som produsent kan komme i gang med din REKO-ring i LocalFood.
Kort bakgrunnsinformasjon før du går i gang:
LocalFood er laget for å skape synlighet og gjøre lokalmat mer tilgjengelig for folket. Vi har skapt en markedsplass for omsetning av lokalmat og jobber for at du som produsent kan selge dine produkter på flere ulike måter, f.eks som en frittstående produsent og/eller gjennom REKO-ringer.
Fremover legges det til rette for andre spennende markeder i appen, så merk derfor at REKO-ringer er en del av større universet i LocalFood-appen😊
Slik gjør du:
1. Last ned appen LocalFood fra din app store, helt gratis!
Klikk her for App Store
Klikk her for Google Play
Hva koster det å bruke appen?
Det koster ingenting for en administrator eller en produsent å bruke appen og slik mener vi at det alltid skal være. Men selvfølgelig er appen helt avhengig av inntekter for å kunne tilby en slik løsning, og betalingsviljen ligger hos forbruker.
Foretningsmodellen er enkel:
Forbruker betaler en plattformavgift på 4% av av kjøpesummen.
Eksempel:
Kjøper en kunde en vare av produsenten som koster 100 kr, da vil kunde betale 100 kr + 4 kr i plattformavgift. 100 kr går til produsenten og 4 kr går til drift og videreutvikling av appen.
Plattformavgiften er det produsenten som innhenter, dvs at i eksempelet over så vil produsent motta hele beløpet på 104 kr og vil bli fakturert etterskuddsvis for totalt oppsamlede avgifter fra selskapet Nova Manus AS orgnr: 913 535 782 (LocalFood).
2. Opprett en forbrukerkonto
Som bruker av appen må du først opprette en forbrukerkonto og deretter kan du opprette en produsentkonto. Dette er gjort slik at du veldig enkelt kan bytte mellom dine kontoer og skille mellom de og hva du skal gjøre i appen. De ulike kontotypene er forklart mer i detalj under.
De ulike kontotyper og hva de gjør:
Forbrukerkonto: Se produkter i feed, søk, finn, oppdag, følg og kjøp lokalmat fra lokale matprodusenter.
Produsentkonto: Administrer informasjon om din virksomhet, rediger og publiser produkter. I bunnmenyen finner du også et ikon for markeder. Her finner du markeder du er medlem av(klikk på pluss-ikonet for å finne tilgjengelige markeder som REKO-ringer).
REKO-ring administrator: Har tilgang til å administrere informasjon og medlemmer, opprette kommende eventer(utleveringer), administrere produkter med mer.
Hvordan bytte mellom kontotyper:
Gå til profilen din og klikk på navnet ditt i toppen. En dialog åpnes og viser dine tilgjengelige kontoer. Klikk på kontoen du ønsker å administrere.
Eller, klikk og holde nede profilikonet ditt for å bytte konto.
3. Opprett en produsentkonto
Du kan opprette en produsentkonto ved å gå til din forbrukerprofil og klikke på menyen øverst til høyre og knappen “Opprett produsentkonto”.
Legg til informasjon om virksomheten under Rediger profil (profil- og forsidebilde, beskrivelse, kontaktinformasjon, legg til flere leveringsalternativer, med mer).
Tips! Skriv gjerne en kort tekst om hva du/dere er opptatt av, historien, produktene, dyr og dyrevelferd på gården, osv. Brukere er svært nysgjerrige og opptatt av informasjon om opphavet til produktene de kjøper.
4. Koble til din Vipps-konto
For at forbruker skal kunne kjøpe dine produkter må du sette opp din Vipps bedriftskonto med din profil. Har du ikke Vipps kan du opprette konto på portal.vipps.no/register og lese mer om det her.
Del 1/2: Fremgangsmåte
Logg inn på portal.vipps.no
Velg Bestill flere Vipps-produkter
Velg Betaling på nett og klikk Finn din løsning
Velg Integrert betaling
Fyll ut skjema
UNder punkt 3/3
Hvor skal dere selge produkter eller tjenestene deres? Velg I vår egen app
Hva heter appen deres? LocalFood
Hvem skal implementere løsningen? Jeg skal bruke en offisiel partner, og velg fra listen
Implementerings-leverandør: Velg LocalFood
Prispakke: Pris 1
Huk av på vilkår og klikk Bestill løsning
Sørg for at det er en person med signaturrett for selskapet som signerer med Bank ID.
Vipps vil deretter behandle søknaden og du vil få tilsendt en e-post når søknaden er godkjent. På e-posten vil du bli tildelt et MSN-nummer (Merchant Serial Number). Dette nummeret brukes for å koble til Vipps til din LocalFood profil.
Se forøvrig Vipps sine egne vilkår for bruk.
Del 2/2: Når du har mottatt bekreftelse fra Vipps med ditt MSN-nummer
Åpne appen og gå til din produsent profil (hold nede profilikonet for å bytte mellom dine kontoer)
Klikk på knappen Innstillinger og velg Koble til Vipps
Legg inn ditt organisasjonsnummer og lagre
Gratulerer, du har nå koblet til din Vipps!🎉
Forbruker vil nå kunne kjøpe varer fra deg og du vil få betalt direkte til din Vipps. Sørg for at du til enhver tid har korrekt pris og antall på dine varer. Du er selv ansvarlig for varene du selger. Les mer om retningslinjer for salg i appen her: Salgsvilkår og betingelser
Merk følgende!
Når du mottar en bestilling må du administrere den. Dvs at når du mottar en bestilling vil ordren være merket som “Ny bestilling”, åpne ordren for å endre status til “Klar for utlevering” når varen er pakket og klar for utlevering. Når varen er utlevert må du åpne ordren på ny og endre status til “Utlevert”. Når din ordre er markert som utlevert vil handelen være gjennomført og du vil motta betaling fra Vipps. Vær obs på at kunden vil få beskjed når du endrer status på bestillingen.
Forbruker betaler en plattformavgift på 4% av av kjøpesummen. Plattformavgiften er det du som produsent som innhenter og du vil bli fakturert etterskuddsvis for totalt oppsamlede avgifter fra selskapet Nova Manus AS orgnr: 913 535 782 (LocalFood).
5. Opprett dine produkter
Fra din produsentkonto, klikk på jordbærikonet for å opprette produkter. Produktene du oppretter legges til på din profil og er synlig for forbruker som besøker profilen din og i produkt-feeden fra ditt område(som forbruker velger du områder du vil se innhold fra). Når du har opprettet produkter kan disse legges til i kommende REKO-ring utleveringer, mer om det under punkt 7.
Merk følgende når du oppretter produkter:
Legg til korrekt pris på dine produkter.
Legg til korrekt vareantall. Når produktet har antall 0 vises produktet som utsolgt og kan ikke kjøpes. Det vil si at for hvert salg teller vareantallet automatisk ned.
Du må ha koblet til din Vipps for å selge dine produkter. Les mer om Vipps og relaterte informasjon her.
Kunder legger dine varer til i sin handlekurven og velger leveringsalternativ. Tilbyr du andre leveringsalternativer i tillegg til REKO-ring utlevering kan du legge til disse under Rediger profil.
Bli kjent med ordresystemet ditt med et testprodukt
Når du har koblet til din Vipps kan produktene din kjøpes. For at du skal bli litt bedre kjent med systemet kan du f.eks opprette et testprodukt med navn "Testprodukt, ikke til salgs" og med pris 1 kr. Deretter kan du bytte til din forbrukerkonto og handle testproduktet fra deg selv. På denne måten kan du bli kjent med systemet både som forbruker og som produsent.
Bestillinger:
Du finner alle dine bestillinger under siden Mine ordre fra bunnmenyen. Når du mottar bestillinger må disse behandles. En ordre har tre ulike statuser den må igjennom før du mottar pengene.
Ny bestilling: Nye bestillinger vises her og må behandles. Ved å klikke på ordren får du opp alle detaljer og her finner du valget for å endre status på bestillingen.
Klar til levering: Bestillingen er nå ferdig pakket og klar til levering. Straks varen er utlevert endrer du status til utlevert.
Utlevert: Varen er hentet av eller levert til kunde. Dette er siste steg og det er først når varen er market som utlevert at reservert beløp trekkes fra kundens konto.
Når du endrer status på en ordre vil kunden få varsel om at bestillingen har en nye status.
Merk: Kjøper du et testprodukt av deg selv vil du motta varsel om at du har fått en ny bestilling, men merk at det kan ta opp til 15 minutter før du får dette varselet (varslinger sendes gjennom et køsystem) og at du må ha tillatt appen å sende deg push-varslinger. For å se om du har tillatt varslinger kan du les mer om det under "Jeg mottar ingen push-varslinger" på denne siden.
6. Finn din REKO-ring og bli medlem
Fra din produsentkonto og i bunnmenyen helt til venstre finner du siden med markeder. På denne siden vil du finne alle markeder du er medlem av. Per nå er denne siden tom, derfor klikk på søkeknappen nede til høyre for å legge til og finne din REKO-ring. På denne siden vil du finne alle tilgjengelige REKO-ringer lagt til i appen.
Finn din REKO-ring og klikk på "Bli medlem" og send en forespørsel om å bli medlem. Administrator av ringen vil administrere din forespørsel og du vil bli varslet når du er blitt godkjent(eller avvist).
Etter at du har blitt godkjent som medlem vises REKO-ringen på siden over markeder du er medlem av (knappen helt til venstre i bunnmenyen).
7. Publiser produkter til neste utlevering
Opprett produkter: Før du kan legge til produkter i en REKO-ring utlevering må du først ha opprettet produkter på din profil. Det gjør du ved å klikke på jordbærikonet, etterfulgt av pluss ikonet nede til høyre. Når du har opprettet alle dine produkter kan du legge de til i en REKO-ring utlevering. Merk at administrator må ha opprettet en utlevering først.
Legg til produkter i en REKO-ring utlevering:
Gå til dine markeder (knappen helt til venstre i bunnmenyen).
Finn REKO-ringen du er medlem av og som du vil legge produkter til i.
Velg det event som er tilgjengelig. Merk: Du kan ikke legge til produkter i et pågående eventer.
Velg de produktene du vil tilbyr i denne utleveringen.
Når fristen for å legge til produkter er gått ut vil administrator se over før utleveringen(eventet) publiseres. Du vil ikke kunne ta bort eller legge til produkter etter at eventet er publisert.
Varslinger: Du vil få varslinger når nye utlevering er tilgjengelig og når de publiseres🔔
8. Slik bør du publisere i din REKO-ring på Facebook når du bruker appen
Som kjent publiserer hver enkelt produsert hva de tilbyr til utlevering ved å legge ut et innlegg på Facebook. Dette bør du fortsette med for å at flest mulig skal få med seg at de kan handle fra deg via appen. I tillegg motiverer det andre produsenter til å gjøre det samme.
Dette bør innlegget ditt inkludere:
Alternativ 1: Utfyllende
Vi har opprettet en profil i appen LocalFood og håper at du har lyst til å bestille varer fra oss der. LocalFood gjør det mye enklere for både meg som produsent, men også deg som kunde. Med appen får du se alle våre produkter, produktbilder, pris og tilgjengelig antall. I tillegg handler du HELT privat og vi unngår svindel. Du kan også handle fra oss direkte utenom utlevering dersom tidspunkt for utlevering ikke passer deg.
Slik gjør du:
Last ned appen fra linktr.ee/localfoodapp, opprett en bruker, klikk på REKO og REKO-ringen for å se alle produktene😊 Legg produktene du vil bestille i handlekurven, velg leveringsalternativ og betal med Vipps. Vi blir glad om du i tillegg vil følge oss og REKO-ringen for varsler om nye produkter og kommende utleveringer!
Alternativ 2: Komprimert
Bestilling i kommentarfeltet, eller via appen LocalFood. Du kan laste ned appen fra localfood.no. I appen, klikk på REKO og REKO-ringen for å se alle produktene du kan bestille😊 Legg produktene du vil bestille i handlekurven, velg leveringsalternativ og betal med Vipps.
Ny trend blant produsenter
I REKO-ringen Moss og Askim har produsenter begynt å legge ut følgende: Vi kommer på utlevering og har med oss X. Se alle produktene i appen LocalFood. Vi tar KUN i mot bestillinger via appen😊
Del ett innlegg og story på Facebook og Instagram med dine følgere
Det er fort gjort å glemme at REKO-ringen på Facebook befinner seg i en lukket gruppe og at algoritmen på Facebook ikke er i favør produsenten. Derfor er det viktig at du også legger ut et kort innlegg og story til dine følger om at du kommer på utlevering.
F.eks: Vi kommer på utlevering i REKO-ringen X den 19. sep. Se mer info og bestill varer fra oss via appen LocalFood.
Innlegget ditt bør inkludere link til localfood.no, eller at du tagger oss i Facebook og Instagram innlegget ditt slik at vi kan dele det videre med våre følgere🥳
Facebook-brukernavn: @lokalmatappen
Instagram-brukernavn: @lokalmatapp
Hva er et event og hvordan fungerer det?
En REKO-ring profil styres av en administrator og denne personen administrerer medlemmer, setter opp regler med frist for å legge til produkter og setter opp kjøpsfrist for forbruker, og tilgjengeliggjør eventer (en REKO-ring utlevering i appen er et "event").
Administrator planlegger og publiserer eventer og et event har ulike statuser:
Pågående event: Et event som er tilgjengelig der hvor forbruker kan kjøpe varer. Et aktivt event kan ikke endres og derfor kan ikke en produsent legge til eller ta bort produkter i et pågående event.
Neste event: Er et event som er planlagt og er det neste eventet som blir tilgjengelig for forbruker. Her kan produsenter legge til produktene de tilbyr til utleveringen. Produkter må legges til før fristen går ut (bestemt av administrator), som regel dagen før eventet blir tilgjengelig for forbruker. Administrator kan godkjenne og avvise produkter lagt til i eventet.
Gjennomgang: Etter first for å legge til produkter og før event blir tilgjengelig for forbruker vil administrator se over at alt er OK før publisering.
Når et event er publisert vil alle som følger REKO-ringen få varsel om at ny utlevering er tilgjengelig. Du kan deretter motta bestillinger fra forbruker.
Når du mottar en bestilling vil du få et varsel og en ny ordre på din side "Mine ordre". Ordren inneholder all informasjon om bestillingen og levering. Ordren inkluderer en ordre ID og navn på kunde slik at det skal være enkelt å utlevere produktet under utleveringen.
Slik får dere Facebook-kundene med
Dere får mye igjen for litt felles egeninnsats:
Hver enkelt produsent har som regel en Facebook- og Instagram-side med følgere. Disse følgerene er mest sannsynlig opptatt av deg og dine produkter. Derfor, vær flink til å dele informasjon om din profil i LocalFood og oppfordre dine følgere til å følge deg der de faktisk kan kjøpe dine produkter. Du kan dele din profil og produkter enkelt ved å klikke på "Del-knappen" og det er smart gjøre det med jevne mellomrom. Spesielt når du publiserer nyheter!
For hver følger du får med deg til appen skaper det en potensiell ny kunde for dine lokale kolleger, og motsatt😊 Er du i tillegg flink til å tagge oss på Facebook og Instagram vil vi dele videre!
Del din profil, eller dine produkter ved neste utlevering på Facebook-gruppen
Når en ny utlevering er opprettet og alle produsenter har lagt til sin produkter vil utleveringen publiseres og bli tilgjengelig for forbruker. Da kan det være smart å dele produkt eller profil til eksisterende REKO-ring Facebook-gruppe med kort informasjon (og andre sosiale kanaler). F.eks: "Se alle produkter i denne utleveringen."
Forbruker kan klikke på linken du delere i posten for å se mer informasjon om produktet, se dine andre produkter og finner informasjon om hva de må gjøre for å handle.
Ved å gjøre det på denne måten sparer du deg for tid og slipper å lage manuelle poster på eksisterende Facebook-gruppe.
Tips: Ønsker du å se hvordan disse sidene ser ut før du deler med andre kan du gå til ønsket innhold du vil dele, klikk på del-knappen, kopier lenke og lim URL inn i din nettleser (nytt oppsett og design på disse sidene kommer i slutten av februar 2023).
Administrator oppfordres til å alltid dele REKO-ring utleveringer og informasjon til Facebook-gruppen med jevne mellomrom og for hver nye utlevering. Bruk her muligheten til å tagge alle i gruppa deres ved å skrive "@alle". I startperioden blir det litt ekstra jobb med å få kundene over, men husk at LocalFood vil svært gjerne være delaktig med å dele informasjon i sammen med dere for at dere skal få et best mulig resultat!