12 påstander om LocalFood hentet fra ulike lokalmat-forum

I denne artikkelen vil du lære masse nytt om LocalFood som du mest sannsynlig ikke visste fra før.


I flere ulike forum er det blitt delt informasjon om LocalFood, og det er helt supert! Men, mye av informasjonen som blir delt stemmer dessverre ikke. Påstandene under vil gi deg bedre innsikt og en god forståelse av LocalFood.


Har du hørt andre versjoner eller har spørsmål som vi ikke besvarer med denne artikkelen ber vi deg sende oss en epost på post@localfood.no


Lesetid: ca 6 min.

Påstand 1: "LocalFood har ingen strukturert tilnærming til å innhente innsikt eller behov i videreutvikling av tjenestene"


Påstand: Stemmer ikke


Lokalmat-appen er utviklet etter tydelige behov og en markant etterspørsel av en markesplass for omsetning av lokal mat. LocalFood samler store deler av lokalmatmarkedet på en plass for å skape den beste løsningen for alle. 


Siden oppstart har selskapet bak appen fått med seg en rekke viktige støtte- og samarbeidspartnere for å utvikle en tjeneste som dekker alles behov. Dialogen med disse har gitt en unik innsikt i hva som trengs for å lykkes. LocalFood har bl.a blitt bedt om å rapportere viktige oppdateringer til Landbruksdepartementet. Vi setter også sammen et markedsråd bestående av personer fra ulike miljøer innen lokalmat for å dekke bredde av markedet så godt som mulig. 


Det aller viktigste for LocalFood er å lytte til de snart 200 produsentene og flere tusen brukerne som har tatt appen i bruk. Uten innsikt og dialog med disse kommer vi ikke langt. Daglig er LocalFood i dialog med produsenter, forbrukere og REKO-ring administratorer for å sikre viktige tilbakemeldinger på funksjoner og deretter gjøre tilpasninger av tjenesten. Slik har vi arbeidet siden dag en og det er veldig givende at tilbakemeldinger nå kommer automatisk fra ildsjeler som brenner for den samme visjonen som oss. Disse menneskene setter vi stor pris på og vi skulle ønske det var enda flere som var med i utviklingen. 


I januar 2022 inngikk LocalFood et samarbeid med Norsk Bonde- og Småbrukarlag og REKO-Norge for å bygge en helt ny løsning for REKO-ringene. Kravspesifikasjonen ble utarbeidet sammen med en arbeidsgruppe bestående av flere REKO-ring administrator. Pr mars 2023 er denne funksjonaliteten klar til bruk. Parallelt jobber vi tett med produsenter og REKO-ringer for å ytterligere forbedre funksjon etter en viktig testperiode.


LocalFood og REKO er priviligerte og heldige ved at Irene Dalland, ansatt i NBS under prosjekt REKO, ønsket seg og fikk en styreplass i LocalFood. Dette signaliserer trygghet for at REKO-Norges interesser blir hørt og ivaretatt. Vi har ingen tro på å lage en app som ikke er tilpasset etter markedets behov.


LocalFood har ved flere anledninger invitert aktører til å bli med i en arbeidsgruppen for å sikre at vi dekker og møter alles behov. Dette har vi lykkes med og det har blitt investert flere millioner kroner i å lage funksjonalitet på etterspørsel fra markedet.


Påstand 2: "Markedsføring av REKO-ringene i LocalFood vil komme i skyggen av de andre partnerene"


Påstand: Stemmer ikke


LocalFood vil bruke tid, kapital og ressurser på å markedsføre innhold som viser frem lokalmaten som finnes i appen. Dette inkluderer produkter, produsenter og REKO-ringer. 


Vår visjon er enkel; LocalFood skal gjøre lokalmat synlig og tilgjengelig for folket! Dette setter ikke REKO verken i førersetet eller baksetet, REKO blir markedsført på linje med alt annet som finnes der inne.


LocalFood fokuserer på det store bildet og det er også derfor de store markedsaktørene støtter og samarbeider med oss.


Lokalmat er viktig for Norge, miljøet, folkehelsen, selvforsyningsgraden, det lokale næringslivet og mye mer. Dette fremmes sammen med innholdet i appen. 


For å lykkes, for alles glede og nytte, har vi blant annet ansatt vinner av MasterChef Truls Torp Karlsen. De som har møtt Truls vet at han brenner for norske råvarer, produsentenes posisjon og gleden og nytten av lokalmat.


Sammen med Truls har vi satt i gang #lokalmatreisen, se mer om #lokalmatreisen her. Lokalmatreisen er en reise der Truls vil besøke et bredt mangfold av norske, stolte produsenter, for å dele kunnskap, få innsikt og skape spennende innhold sammen med produsentene i appen. Lokalmatreisen skal også benyttes til å løfte frem konseptet REKO-ringene og Truls vil være tilstede under flere utleveringer og lage masse spennende innhold derfra som skal deles med hele Norge. Dette vil skape haugevis med positiv oppmerksomhet rundt REKO og forhåpentligvis kan vi bidra til å gjenopplive det gode REKO-engasjementet vi så for noen år siden. 


Når det kommer til salg av lokalmat mangler dessverre de fleste produsenter en god strategi, erfaring, ressurser og kapital til å kunne drive effektiv markedsføring. Det er vår jobb og vi skal bidra med synlig markedsføring slik at REKO-ringene skal lykkes med bruk av appen. Følg oss gjerne på Instagram og Facebook og du vil se at vi allerede er godt i gang med slikt arbeid. Vi har budsjetter til dette, dette vet vi er savnet og etterspurt hos alle som driver med lokalmat.


Påstand 3: "Bondens Marked bruker appen i dag"


Påstand: Stemmer ikke


Dette er feil, men vi ønsker at også Bondens Marked skal bli en del av appens brede innhold. Vi har mange produsenter som er medlem av, eller har avsluttet sitt medlemskap hos Bondens Marked fordi salget der har vært for dårlig. Dette kan vi gjøre noe med og vi kan skape et større engasjement for både Bondens Marked og produsentene som selger der. 


LocalFood ønsker at forbrukerne kan finne sitt lokale Bondens Marked, se neste markedsdag og forhåndsbestille produkter fra produsentene. På den måten vil produsentene utvide sitt salgsvindu, de vil slippe å ta med unødvending varer og begge parter kan benytte Bondens Marked som et sosialt leveringspunkt.


I tillegg er det ønsket at Bondens Marked lokalt kan ha profil i appen som folket kan følge. På denne måten kan vi minne følgere som er interessert i Bondens Marked når neste markedsdag er gjennom pushvarsler; “I morgen er det Bondens Marked i Tønsberg. Se hvilke produsenter som kommer og forhåndsbestill varer fra dem alt nå”, eller “Produsentene du følger kommer på Bondens Marked til helgen, se hvilke produkter de tilbyr”.


Påstand 4: "De største eierne av LocalFood bestemmer hva som skal utvikles og hva som skal markedsføres"


Påstand: Heldigvis er det ikke slik!


Gründer bak appen, Aleksander (eierandel ca 10%), har rollen som produkteier, designer og styrer utviklingsteamet. Det er Aleksander som hovedsakelig er i dialog med markedet, bransjen, brukerne, REKO-ringene og produsentene og er den som legger frem forslagene, design og prototyper til hva som skal utvikles og hva som er viktig å fokusere på bakgrunn av dialogen han har med de rette miljøene. 


LocalFood har en tydelig utviklingsstrategi og den bestemmes sammen med markedet, det vil si produsentene. 


De største eierne har selvsagt noe de skal si når det kommer til bruk av kapital, men i LocalFood er vi kun tjent med å lytte til brukerne og utvikle appen i tråd med etterspørsel og tilbakemeldinger. Dette inkluderer i aller høyeste grad REKO, da vi isolert sett har brukt nesten all vår kapital og tid på REKO-funksjonalitet siste 14 måneder. Vi har minimum investert 6 millioner kroner for å lage den optimale REKO-plattformen. Dette er eiernes penger, det er ikke støtte fra bransjen eller det offentlige. 


Høsten 2022 ble LocalFood i flere sammenhenger spurt av produsenter om det var muligheter for om de også kunne få lov til å komme inn på eiersiden. Dette var naturlig utrolig stas for oss og en viktig anerkjennelse av jobben vi gjør. I oktober inviterte vi lokalmat-ildsjeler og produsenter inn på eiersiden, invitasjonen ble delt så bredt vi kunne og vi ønsket absolutt alle velkommen inn som eiere. Jo flere, jo bedre.


Hele 40 lokalmatprodusenter er nå medeiere av appen, dette inkluderer flere REKO-ring administratorer. I tillegg har kjente matpersoner som Silje Sandberg (siljespiser.no), Jørgen Ravneberg (kjøkkensjef kolonihagenfrogner.no og forfatter), Linda Stuhaug (lindastuhaug.no) og Truls Torp Karlsen (finessekokken.no) kommet inn på eiersiden. Fellesnevneren er at de tror på norsk lokalmat og som representanter for forbrukerne savnet de en slik app. Hvorfor skal det ikke være like lett å handle lokalmat som det er å handle ferdigmat, take-away, klær, sminke, bøker etc. Lokalmat MÅ bli tilgjengelig og synlig. 


Sammen utvikler eierne og andre interessenter LocalFood i tråd med markedet.

En av våre nye medeiere ble kåret til Årets Matgründer i 2022. Vi har med en gjeng med flinke produsenter som vet hva de trenger i fremtiden av salgsplattformer skal de lykkes med å øke salgene og være synlige. De vet også at appen forenkler mange oppgaver som i dag gjøres manuelt og er ekstremt tidskrevende. 



Påstand 5: "LocalFood er bare laget for REKO-ringene"


Påstand: Stemmer ikke


Lokal mat består av mange underkategorier og REKO-ringer er en av mange. 


REKO-ringer er riktig nok et eget marked i LocalFood appen. Det vil si, er du en produsent kan du velge om du kun ønsker å opprette en produsentprofil og selge dine produkter som en frittstående produsent og bruke appen som et salgsverktøy og / eller man kan bli medlem av en REKO-ring og selge produkter der også.


Påstand nr 6: "LocalFood er ikke oppe å kjører"


Påstand: Stemmer ikke


LocalFood er oppe å kjører og har allerede vært lansert i mange måneder. I dag kan en produsent opprette en profil, bygge opp sin følgermasse, publisere sine produkter, dele innhold, koble til sin helt egen Vipps og selge sine produkter gjennom sitt bestillingssystem i appen, og mye mer. I tillegg kan en produsent bli medlem av REKO-ringer som er lagt ut i appen.


Funksjonalitet for REKO-ringene er også klar og kan tas i bruk. For å hjelpe flere REKO-ringer i gang har vi blant annet laget en “Slik gjør du” guide for både administrator og produsent. 


Produsenter som selger vektvarer har lenge etterspurt en funksjon hvor de kan selge produkter de ikke vet sluttprisen på. Med nyheten “Estimert pris” kan de allerede nå selge sine vektvarer på en enkel og effektiv måte.


Appen har omlag 200 produsenter og flere tusen nedlastinger per feb 2023. En rekke produsenter har allerede koblet til sin Vipps og gjort flere salg via appen. Appen er med andre ord “live”.


LocalFood har ca. 2 ganger i måneden oppdateringer av ny funksjonalitet og forbedringer.



Påstand nr 7: "LocalFood er ikke ferdig testet ut med funksjoner som er praktiske og nødvendige. Det er ikke et ønske ta i bruk en ny løsning før alt fungerer"


Påstand: Stemmer ikke


Slik holdninger er uheldig for alle parter. Dersom ingen ønsker ta i bruk appen, teste ut funksjoner, eller formidle hva som er viktig for dem vil heller aldri appen bli slik som markedet ønsker det. Derfor har vi siden dag 1 invitert med alle som ønsker å bidra og som tror på et nytt og mer effektivt system for omsetning av lokalmat. Disse ildsjelene kommer med sine innspill, ønsker og erfaringer til oss, og vi lytter. 


Dersom holdingen til folket er at de ikke vil være med før alt er klart, da har de lite eller ingenting de skulle ha sagt og kan heller ikke bidra til å få det nøyaktig slik som de selv ønsker. Tryggheten er dog at utrolig mange produsenter har vært og er aktive, derfor blir appen også slik markedet vil ha den.


Når det kommer til REKO-ringer som har en slik holdning lurer vi; hadde det ikke vært mer fornuftig hvis REKO-ringen laget en post til produsenter og forbrukere og spurte om noen ønsker bli med å danne en liten testgruppe og som kan bidra til at løsningen ble slik REKO-ringen vil ha det? Vi er åpne for det og er veldig heldige som har med oss så mange flotte mennesker som faktisk vil det samme som oss og bidrar til at du skal få den appen du ønsker deg.


Påstand nr 8: "Det er ingen fleksibilitet i betalingsløsninger"


Påstand: Pr i dag er det korrekt


Utvikling er svært kostbart og det er dessverre ikke bare å legge til alle ønskede betalingsløsninger samtidig.


I sammen med Norsk Bonde- og Småbrukarlag, REKO-ringer og produsenter har vi kartlagt hva som er viktigst å få på plass først når det kommer til en betalingsløsning. Det var nærmest enstemmig ønske om å lage støtte for Vipps, og det er også et naturlig valg da Vipps har 4,2 millioner brukere i landet, og 96% av brukerne er aktive hver måned. Det betydde helt enkelt at Vipps ble den naturlige førstevalget å lage støtte for, men det er ikke den siste. Frem i tid er det planlagt å legge til rette for en rekke andre betalingsmetoder for å dekke flere behov. 


Påstand nr 9: "Produsentene må ha et organisasjonsnummer for å selge sine varer"


Påstand: Delvis korrekt


Pr i dag trenger du ikke et organisasjonsnummer for å opprette en konto i appen. Det eneste vi krever er at du som produserer, og/eller selger mat er registrert eller godkjent hos Mattilsynet. Men, dersom du skal selge dine produkter i appen må du koblet til din Vipps-bedriftskonto, og Vipps krever at du har et organisasjonsnummer. Det betyr ikke at du MÅ ha Vipps og du kan fint publisere dine produkter med informasjon om hvordan forbruker kan handle fra deg uten Vipps.


Påstand nr 10: "Matprodusentene har ikke råd til å bli med på en slik løsning"


Påstand: Stemmer ikke


LocalFood er helt gratis for produsenten, og slik skal det alltid være! Forretningsmodellen til LocalFood er at kunde, altså forbruker, betaler 4% plattformgebyr ved en handel. Betalingsviljen ligger hos forbruker og basert på undersøkelsen vi har gjort er det svært få som har et problem med å betale 4% for at produsentene skal kunne ha en app for salg av sin lokalmat. Plattformgebyret på 4% går utelukkende til drift-, videreutvikling- og markedsføring av appen for lokalmat-markedet.


Vi mener selv at LocalFood er på et viktig samfunnsoppdrag!


Les mer om hvorfor forbruker skal betale 4% plattformavgift


Påstand nr 11: "LocalFood blir ENDA en løsning å forholde seg til"


Påstand: Stemmer ikke helt


Det kommer litt an på hvordan du bruker den og ser på det. LocalFood skal ikke være “enda en løsning”, men er og skal bli den eneste løsningen du som produsent vil trenge. En produsent skal i teorien ikke trenge ha noe andre tjenester enn denne appen for å lykkes. Appen skal sørge for at alt du trenger er tilgjengelig via appen og skal forenkle din hverdag.


Vi forklarer dette ved bruk av en illustrasjon:


Fremover vil illustrasjonen til høyre få enda flere underpunkter under LocalFood-ikonet, slik at appen vil gi deg alt du har behov for på en og samme plass. Tenk på LocalFood som en master for alt du skal utføre. 


Påstand nr 12: "Eldre ikke-tekniske personer som handler på Facebook klarer ikke bruke appen"


Påstand: Antageligvis feil


LocalFood tilrettelegger for god informasjon slik at folk som ikke føler seg helt trygge på nye løsninger skal føle seg trygge. Det blir fremover også lagt opp til at personer skal kunne handle fra produsenten uten å måtte ha appen. Vi mener derfor at brukere som i dag er på Facebook og klarer å bestille produkter via et kommentarfelt og betale med Vipps, de vil også klare å bruke LocalFood med riktig veiledning.


Hva er drømmeløsningen for REKO-ringen?


Helt til slutt ønsker vi avslutte med at LocalFood er svært opptatt av at, konseptet REKO, det er vi nødt til å ta godt vare på og løfte frem. Det er også derfor vi samarbeider med REKO-Norge og Norsk Bonde- og Småbrukarlag og derfor Irene Dalland i stillingen “Prosjekt REKO i NBS” sitter i styret til LocalFood. 


Frem i tid er det ikke usannsynlig at en større aktør kan ha ønske om å kjøpe opp LocalFood. Dersom det skal skje har vi et ønske om at denne aktøren ikke skal kunne kjøpe opp selskapet for å ta makten over REKO. En løsning i det tilfelle kan være å fusjonere ut REKO-konseptet til en helt egen rendyrket REKO-ring app, og hvor eierskapet av appen tilfaller en nyopprettet stiftelse.


Til ettertanke av denne artikkelen avslutter vi med en REKO-ring som har stilt seg følgende spørsmål og påfølgende svar;


“Hva er drømmeløsningen for REKO-ringen?”


“Løsningen admin-gruppen ser for seg finnes ikke ennå. Vi kunne tenke oss at det er produsentene som er eiere til en løsning utenom Facebook. En database med kunder og produsenter har en markedsverdi, og da er det riktig at det er REKO-ringene som alene står som rettighetshavere til den. Dette vil innebære at det må etableres et firma i en selskapsform som ikke er mulig i Norge i dag: Et ideelt AS. Det er en blanding av et AS og en Stiftelse, hvor det ikke er krav om overskudd.


Norsk Bonde- og Småbrukarlag kunne ha stått som initiativtaker til å få på plass en teknisk løsning som var i tråd med REKO-konseptet. Hvor produsenter og administratorer kunne ha stått som eiere med alt det innebærer av forpliktelser og rettigheter. Kostnader til ansettelse, utvikling, markedsføring, drift/vedlikehold finansieres delt mellom kunder og produsenter.”